The Pianist


Om filmen:
Wladyslaw Szpilman är painist och jobbar för polska radion. Wladyslaw är jude och när andra världskriget bryter ut så för han iväg med sin familj. Dom förflyttas ett par gånger men när dom ska på ett tåg så blir Wladyslaw bortkastad ur ledet av en tysksoldat. Soldaten var förredetta vän till Wladyslaw och soldaten säger till Wladyslaw "Spring, jag räddade ditt liv" och Wladyslaw springer.

Wladyslaw är inte säker någon stans. Han förflyttar sig på egen hand och gömmer sig i byggnader. När han gömmer sig i ett hus så ska han hämmta mat och han hittar en koncerv. Men han hittar ingen koncerv öppnare så han tar ett vasst föremål och försöker hugga sig igenom locket. Burken ramlar på golvet och när Wladyslaw ska ta upp den så står det en tysksoldat där. Wladyslaw hade tur för denna soldaten var ovanligt snäll. Han lät Wladyslaw leva på vinden och gav han ständigt mat.

Genre: Drama/krig

År: inspelad 2002 och utspelar sig under andra världskriget

Betyg: 9/10.

Otroligt bra film. Jag måste faktiskt säga att det här var den bästa krigsfilmen som jag någonsin har sett. Den slår Forrest Gump med inga problem. The Pianist har vunnit många priser och det är filmen värd. Filmen är väldigt bra gjord. Väldigt bra skriven. Jag saknade lite av hans familj vad som hände med dom sedan men det förstör inte filmen. Filmen var sjukt bra! Den här filmen slår Pojken i Randig Pyjamas.






Based on a true story..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0